Vlaamse Brusselaars blijven tweederangsburgers voor Bpost

Door Karl Vanlouwe op 27 februari 2019, over deze onderwerpen: Overheidsbedrijven, Wonen en werken in Brussel
Poststempel Brussel

“Werkt er bij Bpost nu werkelijk niemand die de taalwetgeving kan lezen?” Vlaams Parlementslid Karl Vanlouwe is niet te spreken over de aanhoudende schendingen van de taalwetgeving door Bpost tegenover zijn Vlaamse klanten in Brussel. “De taalwetgeving blijkt voor Bpost niet meer dan een vodje papier te zijn. Ondanks de verschillende klachten bij onder andere de Vaste Commissie voor Taaltoezicht blijft Bpost Nederlandstalige Brusselaars als tweederangsklanten behandelen”, oordeelt Vanlouwe.

Schending van de taalwetgeving

Bpost moet in Brussel communiceren in de taal van de klant. Als autonoom overheidsbedrijf weet het ook tot welke taalrol elke Brusselaar behoort. Toch blijft Bpost moeite hebben om de Nederlandstalige Brusselaars correct te behandelen. Nadat verscheidene Brusselse Vlamingen hun ongenoegen uitten over het feit dat Bpost met hen eentalig communiceert in het Frans blijkt Bpost nu niet enkel de taalwetgeving te schenden, maar ook als ‘oplossing’ een schending van de taalwetgeving voor te stellen. Na een klacht van een Nederlandstalige klant stuurde BPost volgend antwoord: “We zien dat je van Brussel afkomstig bent. Het is de bedoeling dat de mail voor jouw regio in de toekomst tweetalig wordt.”

Vlaming tweederangsburger

Karl Vanlouwe is niet opgezet met dat antwoord. “Ofwel is de taalaanhorigheid bekend en dan moet men in die taal communiceren. Ofwel is de taalaanhorigheid niet bekend en dan moet communicatie tweetalig gebeuren. Dit is echt geen hogere wiskunde. Ik begin Bpost haast te verdenken van kwaad opzet. Een overheidsbedrijf moet zich aan de wetgeving houden, en ik zal hier op blijven hameren. Brusselse Vlamingen mogen geen tweederangsburgers zijn in hun eigen hoofdstad!” besluit Vanlouwe. 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is