Vlaams volksvertegenwoordiger & Deelstaatsenator
Kruimelpad
N-VA dient bezwaarschrift in tegen bouw van nieuwe moskee in Ganshoren
Op 26 september is het openbaar onderzoek gestart na de aanvraag van VZW Participation Citoyenne om een moskee te bouwen in Ganshoren. Het islamitisch gebedshuis zou in de plaats komen van het kantoor en pakhuis in de Dendermondestraat. Opvallend, want in dezelfde straat is er al een gebedshuis. “Voor ons heeft iedereen het recht om zijn of haar religieuze overtuiging te praktiseren, maar deze bouw zal de (verkeers)overlast in onze gemeente doen toenemen”, stelt Karl Vanlouwe (N-VA).
Groot aanbod aan gebedsplaatsen
Als een nieuwe moskee zou worden toegelaten, zal dit het zoveelste islamitisch centrum zijn rond de Zavelenberg naast de Al-Inaba (Zelliksesteenweg), Masjid Malik bin Anas (Dendermondestraat) en de Elebana-moskee (Hubert Blauwetstraat). “In een straal van een kilometer zijn er reeds meerdere religieuze centra en gebedshuizen”, stelt Vanlouwe. “Waarom is er dan nog nood aan een extra moskee voor 500 moslims terwijl er al 100 meter verderop al een moskee is?”
Vrees voor (verkeers)hinder en vraag om een grondige analyse naar de verkeersimpact
De huidige aanvraag houdt volgens Vanlouwe bovendien geen rekening met de bestaande verkeersproblemen. De residentiële buurt rond de Zavelenberg heeft een beperkt aantal parkeerplaatsen en wordt reeds geconfronteerd met files en parkeerproblemen, mede door de bestaande moskee iets verderop. Volgens de stedenbouwkundige aanvraag zouden slechts 5% van de bezoekers gebruik maken van de auto als ze zich naar de moskee begeven en zijn er daarom geen extra parkeerplaatsen nodig. “Een onrealistisch mobiliteitsplan”, stelt Vanlouwe, die een grondige onderzoek vraagt naar de verkeersimpact van het potentiële gebedsgebouw.
Daarnaast rijzen er vragen over de impact van deze bouw op andere straten. De Dendermondestraat is namelijk een eenrichtingsstraat die uitloopt op de Keizer Karellaan, een van de drukste toegangswegen van de hoofdstad. “De Keizer Karellaan die als toegangsweg naar Brussel al enorm veel verkeershinder ondergaat, vragen we niet te belasten met extra verkeer. Dit plan zal enkel leiden tot enorme (verkeers)problemen”, concludeert Karl Vanlouwe.